Po torach… – część 5 :)


Oddzielny wpis chciałabym poświęcić kłodzkiej parowozowni.

Została wybudowana w roku 1874, zamknięta – w 1993… obecnie w stanie całkowitego zniszczenia 😦

Czuję to tego miejsca, do kolei w ogóle, sentyment – Dziadek był kierownikiem pociągu, a w kłodzkiej parowozowni pracowała przyjaciółka Mamy i jej mąż (oboje już nie żyją). 

Szkoda, że miejsce, które na przykład w Jaworzynie Śląskiej pełni funkcję muzeum, u nas zostało zamienione w ruinę…



Parowozownia (potocznie: szopa, depo) – baza, zakład eksploatacji, zajezdnia lokomotyw parowych; zespół pomieszczeń i warsztatów oraz torów przeznaczonych do przechowywania i obsługiwania technicznego parowozów.

Charakterystyczne instalacje to:
obrotnice lub przesuwnice do zmiany kierunku jazdy na małym terenie,
żurawie (z wieżami ciśnień) do wodowania parowozów,
piaskownice,
składy węgla z wyciągami nawęglającymi oraz
kanały oczystkowe.

Sama hala ma często układ wachlarzowy, z obrotnicą w osi.

W późniejszym okresie obsługiwano tam również inne lokomotywy (elektryczne i spalinowe). Nazwą parowozownia określano jednostki kolejowe obsługujące parowozy, większość nazywając lokomotywowniami. Nieliczne lokomotywownie, zajmujące się tylko lokomotywami elektrycznymi, nazywane były elektrowozowniami.

Jedna z najstarszych parowozowni w Europie znajduje się w Pile, nad którą opieki podjęło się Stowarzyszenie Parowozownia Pilska Okrąglak. Najstarsza parowozownia w Polsce, która do tej pory pełni swe pierwotne funkcje znajduje się w Wolsztynie.”


Zbiór linków na temat kłodzkiej parowozowni:

– strona FB „Po torach przez Kłodzko”, zdjęcia z roku 2013 TUTAJ
– wątek na forum dotyczący rozbiórki parowozowni TUTAJ
– świetne zdjęcia mojego byłego ucznia Krzysztofa TUTAJ z 7 września 2011 roku, a TUTAJ z 24 maja 2012 roku
– wpis na jednym z blogów dotyczący rozbiórki TUTAJ
– nostalgiczny wpis na fotoblogu kolejowym TUTAJ
– stare zdjęcia TUTAJ
– galeria zdjęć TUTAJ 
– wątek na forum portalu Dawne Kłodzko TUTAJ

Reklamy

26 myśli w temacie “Po torach… – część 5 :)

  1. Szkoda, szkoda, bo miejsce wspaniałe i z takim potencjałem. Potrzebny tylko dobry zarządca/właściciel. Zapytam po raz kolejny – dlaczego nie dbamy w PL o takie perełki? 😦

    Polubienie

  2. Aniu, gdzie ty łazisz po takich ruinach… ale szkoda, że tak zniszczała ta parowozownia, bo gdyby nie dopuścili to takiego stanu, można by zrobić ciekawe miejsce do zwiedzania.

    Polubienie

  3. Heh i tak lepiej niż u mnie, gdzie piękne architektonicznie budynki Zakładów Naprawy Taboru Kolejowego zostały wyburzone i postawiono na ich miejscu jakże „przepiękny” hipermarket.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s